Bij het verkopen van uw bus – of het nu een zakelijke bus of een camperbus betreft – zult u verschillende administratieve stappen moeten ondernemen. Een belangrijk en niet te vergeten onderdeel is het afhandelen van uw verzekeringen. Wanneer u een bus gaat verkopen, kunt u de verzekering opzeggen of overstappen naar een nieuwe verzekeraar. In deze blog leest u welke stappen u moet ondernemen om uw verzekeringen op de juiste manier te regelen bij de verkoop van uw bus.
Zodra u heeft besloten uw bus te verkopen, is het belangrijk om tijdig contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij. Door de verzekeraar op tijd in te lichten over de verkoop van uw bus, voorkomt u onnodige premiebetalingen of andere mogelijke complicaties. Zo moet u goed opletten of uw verzekering is gekoppeld aan een opzegtermijn. De meeste autoverzekeringen hebben een looptijd van 1 jaar, waarna opzeggen mogelijk is. Of u maandelijks of dagelijks, met of zonder opzegtermijn kunt opzeggen, verschilt per verzekeringsmaatschappij.
U gaat uw bus verkopen maar koopt geen nieuwe? Dan kunt u de verzekering beëindigen. Zodra de bus of camper niet meer op uw naam staat, bent u niet meer verantwoordelijk en hoeft u er dus niet meer voor verzekerd te zijn. Zorg er bij de verkoop voor dat u altijd schriftelijke bevestiging ontvangt. U bent zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van de verzekering. Controleer daarbij ook of u wellicht (gedeeltelijke) restitutie ontvangt van de betaalde premie.
Verkoopt u de oude bus en kiest u ook voor de aanschaf van een nieuw voertuig? Dan moet deze verzekerd worden. Ieder voertuig waarmee u de openbare weg opgaat moet verzekerd zijn met een WA-verzekering. Het niet verzekeren van uw zakelijke bus of camper kan hoge boetes opleveren. Bij de aanschaf van een nieuwe bus is het dus belangrijk dat u een verzekering afsluit. U kunt ervoor kiezen om de huidige verzekering over te zetten of over te stappen op een andere verzekeraar. Kiest u ervoor om dezelfde verzekering over te zetten, dan veranderen de voorwaarden waarschijnlijk wel. Zo heeft het nieuwe voertuig vaak een andere waarde, waardoor ook de premie en dekking veranderen.
Om er zeker van te zijn dat uw verzekering stopt en dus niet door blijft betalen, is het belangrijk dat u bij de verkoop de juiste papieren ontvangt. U kunt een verzekering opzeggen wanneer de bus niet meer van u is. Een voertuig staat niet meer op uw naam zodra het kentekenbewijs is overgedragen en op naam van de nieuwe eigenaar is gezet. Zorg er bovendien voor dat u een vrijwaringsbewijs ontvangt. Dit is een bewijs, afgegeven door de RDW. Het vrijwaring is het bewijs dat de bus niet langer van u is. Mocht de volgende eigenaar de bus niet verzekeren en er toch mee gaan rijden, voorkomt u met het vrijwaringsbewijs dat u verantwoordelijk bent.
Het verkopen van uw bus, of het nu een zakelijke bus of een camperbus is, vraagt om aandacht voor het afhandelen van uw verzekeringen. Door te zorgen voor een correcte overdracht en ontvangst van een vrijwaringsbewijs, voorkomt u onnodige kosten en aansprakelijkheid. Op zoek naar een snelle manier om uw zakelijke bus te verkopen? Neem contact op met Autoinkoop24h en u ontvangt een vrijblijvend bod.
Wilt u snel en eenvoudig uw bus verkopen? Autoinkoop24h koopt bussen, zakelijke bussen, campers en personenauto’s zonder gedoe. Er is geen bezwaar tegen bussen met hoge kilometerstand of andere mankementen. Wij voorzien u van een RDW-vrijwaring, zodat u uw zekering op orde heeft.